O bezpečnosť pasažierov Hyperloop sa budú starať senzory z Hodkoviec

0

Približne 17 km od Košíc leží malá dedinka Hodkovce s 282 obyvateľmi. Na prekvapenie je sídlom technologického startupu RVmagnetics, ktorý vyvíja a vyrába senzory tenšie ako ľudský vlas. Spoločnosť hrdo vyhlasuje, že ich senzory sú najmenšími senzormi na meranie fyzikálnych veličín na svete. Ich technológia zaujala aj spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies, ktorá plánuje vybudovanie trate Hyperloop na Slovensku. A to až na toľko, že sa majú stať dôležitou bezpečnostnou súčasťou prepravnej kapsuly Hyperloop. Na startupovom festivale Pioneers vo Viedni to pre zive.sk potvrdil zakladateľ spoločnosti Rastislav Varga.

Senzory RVmagnetics tenšie ako vlas. Zdroj: zive.sk

Senzory RVmagnetics tenšie ako vlas. Zdroj: zive.sk

Senzory s charakterom miniatúrnych drôtikov budú integrované do plášťa kapsuly, ktorý vyvinula ďalšia slovenská spoločnosť c2i. Budú sa starať o monitorovanie oboch vrstiev kompozitného plášťa, ktorý má chrániť pasažierov od život ohrozujúcej atmosféry v transportnom potrubí. Senzory dokážu merať mechanické napätie s citlivosťou 1 µm. To znamená, že dokážu rozpoznať narušenie štruktúry plášťa na úrovni jednej milióntiny metra. Vedia zmerať až 3 veličiny naraz. Okrem mechanického pnutia dokážu odmerať aj teplotu, polohu, tlak, magnetické pole a elektrický prúd, ako aj ďalšie veličiny, ktoré sa z nich dajú odvodiť. Dosahujú frekvenciu snímania na úrovni 1000 meraní za sekundu. Zaznamenané údaje môžu byť spracované a vyhodnotené prostredníctvom aplikácie v mobilných zariadeniach, pričom ako vstup slúži „slúchadlový“ jack.

Senzory sú magnetické a dajú sa snímať bezkontaktne, takže nepotrebujú žiadne elektrické napájanie. Ich teplotná odolnosť sa pohybuje v rozsahu -270 až +600 °C. Sú amorfné, tzn. že ich stavebné častice sú neusporiadané a nevytvárajú kryštalickú mriežku. Preto sa vyznačujú vysokou elasticitou. V prípade, že by došlo k rozlomeniu senzora na dve časti, dokážu obe časti samostatne a plnohodnotne fungovať. Senzory môžu mať priemer 1 až 50 µm (vlas má 42 až 95 µm) pri dĺžke od 2 mm.

Vlastnosti senzorov RVmagnetics

Zdroj: rvmagnetics.com

Výroba senzorov nie je náročná. Z 1 gramu železa je možné vyrobiť 100 000 senzorov behom 10 minút. V súčasnosti má spoločnosť RVmagnetics predpripravené milióny kusov. Za pár týždňov dokážu vyvinúť špecifické zloženie pre konkrétnu aplikáciu a nanovo ich vyrobiť milióny.       

RVmagnetics vyvinula aj senzor pre snímanie teploty v okolí titánového implantátu po operácii, z ktorej sa dá určiť zápal. Skoré odhalenie zápalu môže zachrániť implantát a život pacienta. Spoločnosť taktiež navrhla senzor dýchania na monitorovanie apnoe, čo je porucha regulácie dýchania počas spánku.

Zdroj: rvmagnetics.com

O spoločnosti RVmagnetics

logo-rvmagneticsSpoločnosť RVmagnetics bola založená v roku 2015, avšak história členov spoločnosti, ktorí vyvíjajú magnetické materiály, siaha viac ako 20 rokov dozadu. Sídlo RVmagnetics je v obci Hodkovce, pri Košiciach. Zakladateľom a predsedom akciovej spoločnosti je vedec, vývojár a vysokoškolský pedagóg doc. RNDr. Rastislav Varga, DrSc. Jeho vývojový tím spolupracovníkov tvoria:

  • Rudolf Sabol, PhD. – expert v oblasti technológie senzorov,
  • Peter Klein, PhD. – expert v oblasti fyziky magnetických mikro-vodičov,
  • Ľudovít Hvizdoš, MSc. – špecialista v oblasti IT aplikácie mikro-vodičov.

Spoločnosť sa primárne zameriava na výskum, vývoj a výrobu miniatúrnych senzorov založených na technológii mikro-vodičov. RVmagnetics hovorí o možnosti ich aplikácie v oblasti bezpečnosti, stavebníctva, strojárstva, medicíny a informačných technológií.

Zdroje: zive.sk, rvmagnetics.com, hodkovce.eu

Zdieľanie na soc. sieťach:

O Autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a zakladateľ jedinečného slovenského portálu o Hyperloop. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Som aj šéfredaktorom internetového magazínu TESLAMAGAZIN.SK. Kontaktovať ma môžete na adrese "juraj(zav.)hyperloop-info.sk"| Google+ |

Pridajte komentár

Share This

 Podporujem Hyperloop na Slovensku! Preto dávam LIKE

 

Upozornite ma na nový článok

 

Odoslané!