Hyperloop sa bude vznášať vďaka fyzikálnemu javu Maglev

0

Zástupcovia spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies (HTT) oficiálne potvrdili použitie systému pasívnej magnetickej levitácie – maglev v rámci svojho projektu Hyperloop. Ten sa má realizovať aj na Slovensku.

Systém pasívnej magnetickej levitácie, ako časť ekosystému indutrack, vyvinul fyzik Dr. Richard F. Post v roku 2000 v národných laboratóriách Lawrence Livermore, od ktorých získala spoločnosť HTT licenciu na jeho použitie. Najpodstatnejším prínosom v porovnaní so štandardnými maglev systémami, ktoré využívajú rýchlo-dráhy v Číne a Japonsku, sú nižšie náklady na infraštruktúru a väčšia bezpečnosť.

Najrýchlejší vlak na svete (603 km/h) využíva systém štandardnej magnetickej levitácie (maglev)

Štandardný Maglev systém potrebuje na svoju prevádzku vysoko-výkonné napájacie stanice rozmiestnené popri trati a v jeho dráhe musia byť integrované medené cievky, čo je veľmi drahé. Naproti tomu systém pasívnej magnetickej levitácie tvorí pasívna hliníková dráha, pričom magnetický systém je integrovaný do prepravnej kapsuly. Napájanie dodáva batéria kapsuly, ktorá poháňa aj lineárny elektromotor. Okrem toho je systém pasívnej magnetickej levitácie aj bezpečnejší. Nie je závislí od napájania, keďže k levitácii dochádza prostredníctvom pohybu. V prípade výpadku energie tak bude pohybujúca sa kapsula aj naďalej levitovať. K jej „dosadnutiu“ na dráhu dôjde až po spomalení pod rýchlosť 20 km/h.

Princíp fungovania systému pasívnej magnetickej levitácie

Princíp magnetickej levitácie

Systém sa ako pasívny označuje preto, že nepoužíva supravodivé magnety, ani napájané elektromagnety. Namiesto toho používa silné permanentné magnety udržiavané pri teplote 20 °C, podobné štandardným tyčovým magnetom. Na spodnej strane každej kapsule bude integrovaný plochý, pravouhlý rad magnetických tyčí, nazývaný Halbach array. Jeho vynálezcom bol nemecký fyzik Klaus Halbach. Tieto tyče sú usporiadané do špeciálneho vzoru tak, že magnetické pole každej tyče je orientované v pravom uhle k poľu susednej magnetickej tyče. V takejto konfigurácii vytvárajú tyče veľmi silné magnetické pole na jednej strane, t.j. pod kapsulou a na opačnej, vrchnej strane sa siločiary magnetického poľa vzájomne negujú.

Do hliníkovej dráhy sú implementované cievky z izolovaných vodičov. Každá cievka tvorí uzavretý okruh, ktorý sa podobá obdĺžnikovému rámu okna. Pohybujúci sa permanentný magnet umiestnený na kapsule, začne indukovať v interakcii s dráhou tok prúdu vo vodičoch cievok, ktorý generuje elektromagnetické pole, odpudzujúce rad magnetických tyči na kapsule, čím dochádza k jej levitácii.

Počas prezentácie maglev systému, generálny riaditeľ HTT Dirk Ahlborn taktiež oznámil, že jeho spoločnosť dostala od úradov v Kings County povolenie na výstavbu 8 km dlhej testovacej dráhy. Tá sa má začať budovať v blízkosti Quay Valley, na polceste medzi Los Angeles a San Franciscom.

Zdroje: abc7.com, theverge.com

Zdieľanie na soc. sieťach:

O Autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a zakladateľ jedinečného slovenského portálu o Hyperloop. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Som aj šéfredaktorom internetového magazínu TESLAMAGAZIN.SK. Kontaktovať ma môžete na adrese "juraj(zav.)hyperloop-info.sk"| Google+ |

Pridajte komentár

Share This

 Podporujem Hyperloop na Slovensku! Preto dávam LIKE

 

Upozornite ma na nový článok

 

Odoslané!