Hyperloop na Slovensku – aktuálny stav | Priebežne aktualizované!

0

Vo štvrtok 21. apríla, už po druhýkrát v priebehu 6. týždňov, zavítal na Slovensko generálny riaditeľ spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies (HTT), Dirk Ahlborn. Potom, čo sa začiatkom marca stretol s vtedajším ministrom hospodárska Vazilom Hudákom, pričom došlo k podpisu memoranda, rokoval tentokrát s P. Žigom (minist. hopodárstva), P. Pelegrinim (podpr. vlády pre investície) a P. Kažimírom (minist. financií). Na rokovaní boli prítomní aj predstavitelia rakúskej vlády. Ahlborn oficiálne predstavil projekt Hyperloop novej vláde. Hovoril o aktuálnom stave Hyperloop na Slovensku, o výstavbe trate v Bratislave, ako aj o prepojení Bratislavy a Viedne. Zúčastnené strany prezentovali svoje predstavy o spolupráci pri prípadnej realizácii projektu v našom regióne.

Podvečer Ahlborn navštívil bratislavské kreatívne centrum The Spot, kde tlmočil aktuálny stav vývoja systému Hyperloop aj širšej verejnosti.

hyperloop na slovensku druhá pracovná navšteva Dirka Ahlborna na Slovensku Bratislava The Spot

V nasledujúcich riadkoch si zhrnieme informácie o projekte Hyperloop na Slovensku, ktoré Ahlborn prezentoval počas svojej 2. pracovnej návštevy Slovenska.

NAJBLIŽŠIE KROKY SPOLOČNOSTI HTT:

  • Vypracovanie analýzy využiteľnosti projektu v rámci vnútromestského okruhu v Bratislave a následná analýza prepojenia Bratislavy a Viedne, ktorá sa bude týkať nákladov, predpokladaného počtu cestujúcich a všetkých možných problémov a rizík spojených s budovaním trate.
  • Následne sa začne hľadať vhodná trasa pre vybudovanie Bratislavského spojenia, neskôr spojenia Bratislavy a Viedne.
  • Budovanie 8 km dlhej skúšobnej trate v Kalifornii. Začať by sa malo tento rok.
  • HTT uvažuje aj o založení slovenskej firmy, ktorá by sa zaoberala výskumom a vývojom Hyperloop.
  • DOPLNENÉ 29. októbra 2016! Hyperloop zakladá slovenskú pobočku pre vývoj a výrobu

 

Pripomeniem, že HTT plánuje aj stavbu vyše 600 km trate v Kalifornii, ktorá má prepájať Los Angeles a San Francisco. S výstavbou plánuje začať, podľa prevádzkového riaditeľa HTT, Bibopa Grestu, v roku 2018.

A ešte sa pristavím pri zámere založenia spoločnosti pre výskum a vývoj Hyperloop na Slovensku. Bol by to nepochybne dôležitý krok pre zviditeľnenie Slovenska na poli inovatívnej ekonomiky, čo by mohlo aspoň z časti prekryť povesť Slovenska ako výrobnej haly pre automobily a prilákať ďalších investorov z oblastí so skutočnou pridanou hodnotou.

hyperloop analýza využiteľnosti

ilustračná fotografia

 

AKTUÁLNE INFORMÁCIE TECHNICKÉHO CHARAKTERU

Detailne technické informácie zatiaľ nie sú známe, ale Ahlborn potvrdil, že:

  • V transportnom potrubí budú inštalované vákuové pumpy pre zníženie atmosférického tlaku. Pumpy vyvinula pre HTT nemecká spoločnosť Oerlikon leybold vacuum.
  • Transportné potrubie bude umiestnené na pylónoch. Pylóny budú štandardnej technologickej konštrukcie.
  • Energiu pre Hyperloop majú zabezpečovať fotovoltické články (umiestené na potrubnom systéme), veterné mlyny (predpokladám využitie už existujúcich na rakúskej strane) a regeneratívne brzdenie.
  • Počíta sa, že tieto obnoviteľné zdroje, by mali vyprodukovať viac energie, ako spotrebuje Hyperloop systém na svoju prevádzku.
  • Kapacita kapsule v business triede má byť 28 pasažierov. Počíta sa aj s kapsulami pre transport tovaru. Podľa nepotvrdených informácií majú existovať aj kapsule tzv. „economy“ triedy s kapacitou 56 miest.
  • Priemer potrubia má byť 3,6 m a výška kapsule 2,4 m.
  • Cesta z Bratislavy do Viedne by mala trvať 8 minút. Kvôli krátkej vzdialenosti tejto trasy, by mal Hyperloop dosahovať maximálnu rýchlosť „len“ okolo 700 km/h.
  • DOPLNENÉ! Na pohon kapsuly bude požitý systém pasívnej magnetickej levitácie (ekosystému indutrack)

hyperloop kapsula HTT výška kapsule 2,4 m kapacita 28 pasažierov

 

Ďalšie zaujímavosti o Hyperloop na Slovensku

  • Financovanie projektu budú primárne zabezpečovať súkromný investori, a to nielen tí veľkí, ale aj drobní crowdfunding prispievatelia. „Vstupný“ kapitál prúdi aj od časti záujemcov o zamestnanie v HTT, ktorí môžu prispieť, za čo sú pri výberovom konaní uprednostňovaní. Spomína sa aj možné financovanie z rôznych podporných fondov a zo strany európskych bánk. Veľmi reálna je aj možnosť PPP projektu a financovania z eurofondov.
  • Slovenská vláda bude z polovice financovať „analýzu využiteľnosti“ pre projekt bratislavskej časti Hyperloop.
  • Je možné, že za určitých okolností, v čase nízkej prevádzky, by mohlo byť cestovanie Hyperloop-om zdarma.
  • V rámci bratislavskej trate, sa predbežne uvažuje o prepojení centra a letiska.
  • Trať v Bratislave by mala byť dokončená podľa pôvodného plánu, t.j. v roku 2020.
  • Pri budovaní Hyperloop, by sa mala využívať sieť subdodávateľov z prostredia automobilového priemyslu.
  • Čo sa týka prepojenia Bratislavy s Viedňou, je v „hre“ aj vzájomné prepojenie letísk.
  • O projekt Hyperloop má záujem ďalších 20 miest z celého sveta.
  • Niektorí ľudia z HTT tímu pracovali na projektoch pre veľký hadrónový urýchľovač v CERN.
  • Vízia cestovného modelu HTT – cestujúci si prostredníctvom mobilnej aplikácie zadá požiadavku na prepravu. Následne pre neho príde autonómne jazdiace taxi, ktoré ho zavezie na najbližšiu stanicu. Celý presun sa optimalizuje podľa zadaného harmonogramu. V aplikácii sa cestujúcemu priebežne zobrazujú všetky informácie uľahčujúce nástup. V cieľovej stanici môže na cestujúceho čakať taxi.
  • Dirk Ahlborn: „časom sa možno dočkáte aj trate do Košíc, cesta by trvala 25 minút.“
  • DOPLNENÉ! Spoločnosť HTT naviazala spoluprácu so slovenskými firmami RV Magnetics, c2i a Ixworx.
  • DOPLNENÉ! Hyperloop Trasportation Technologies a predstavitelia BSK obzerali pozemky pri Stupave.

 

Prezentované informácie v zásade nepriniesli nič nové a len potvrdili predchádzajúce Ahlbornové slová zo svetových médií a konferencií, čo považujem za výrazné pozitívum. Pretože náhle zmeny postojov a nastolených plánov, by neveštili z hľadiska „zdravotného“ stavu projektu nič dobré. Verím, že je všetko na správnej ceste a už čoskoro Vám budem môcť priniesť nové zaujímavé informácie, ktoré budú potvrdzovať reálnosť skorej realizácie Hyperloop na Slovensku.

Zdroj titulného obrázku: dennikn.sk

Zdieľanie na soc. sieťach:

O Autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a zakladateľ jedinečného slovenského portálu o Hyperloop. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Som aj šéfredaktorom internetového magazínu TESLAMAGAZIN.SK. Kontaktovať ma môžete na adrese "juraj(zav.)hyperloop-info.sk"| Google+ |

Pridajte komentár

Share This

 Podporujem Hyperloop na Slovensku! Preto dávam LIKE

 

Upozornite ma na nový článok

 

Odoslané!