Predpokladané náklady na výstavbu Hyperloop

3

Jedným z najvýznamnejších faktorov, ktoré môžu zásadne ovplyvniť premenu Hyperloop konceptu v fungujúci komerčný dopravný systém, sú určite náklady spojené s jeho výstavbou. Podľa generálneho riaditeľa Hyperloop Transportation Technologies (HTT), Dirka Ahlborna, má byť Hyperloop dopravným systémom, ktorý by mal na rozdiel od bežných dopravných systémov produkovať zisk. Taktiež tvrdí, že náklady na výstavbu Hyperloop, by mali byť minimálne porovnateľné, ak nie nižšie, ako pri ostatných druhoch dopravy. Ahlborn poukazuje na to, že fungovanie verejnej dopravy po celom svete je závislé na štátnych dotáciách. Napríklad metro v New Yorku vykazuje stratu 2 miliardy eur ročne. Straty samozrejme „vykrýva“ štát. Rovnako ako v Los Angeles, kde štát financuje ¾ nákladov na zabezpečenie prevádzky metra. Podobne je to aj so železničnou dopravou v Nemecku a samozrejme na Slovensku.

Ahlborn dokonca pripúšťa, že cestovanie Hyperloop-om by mohlo byť za určitých okolnosti aj zadarmo. Záležať bude od konečných nákladov na výstavbu, nákladov na prevádzku, výšky produkcie energie získanej z obnoviteľných zdrojov (možný predaj nadbytku). Ale hlavne od výnosov z reklamy, ktorá sa má zobrazovať v interiéry kapsule pomocou augmented windows, prípadne na staniciach. Ak by boli príjmy z predaja prebytkovej energie a reklamného priestoru dostatočné, je možné, že by bolo cestovanie v čase nízkej prevádzky systému, bezplatné.

augmented window hyperloop virtuálna realita v okne kapsuly reklamný priestor informácie o ceste

Augmented window – priestor na reklamu

Výrazným faktorom, ktorý ovplyvní celkovú cenu projektu je výkup pozemkov v blízkosti trate. Resp. záležať bude na tom, či trať bude viesť popri existujúcej dopravnej infraštruktúre, kde má štát už vykúpené pozemky. Alebo bude nutné vykúpiť nové pozemky pre časti trate, ktoré by neviedli cez pozemky vo vlastníctve štátu. To kadiaľ by mala viesť trať bratislavskej časti projektu, bude súčasťou tzv. analýzy využiteľnosti, ktorú bude z polovice financovať Slovenská vláda. Naproti tomu by mal byť Hyperloop veľmi šetrný v oblasti prevádzkových nákladov. Energiu na svoju prevádzku by si mal dokázať vyrobiť premenou slnečného žiarenia, pomocou solárnych kolektorov umiestnených vo vrchnej časti potrubia. Ďalšiu energiu dokáže zabezpečiť systém regeneratívneho brzdenia. Takže náklady na prevádzku by mali zahŕňať len čistenie tratedrobnú údržbu. Navyše sa spomína, že takto získanej energie z obnoviteľných zdrojov, by mal byť prebytok a mohla by sa predávať.

Čo sa týka spôsobu financovania, základný model je crowdfunding-ový, tzn. že na projekte sa finančne podieľajú investori. Okrem toho sú do projektu zapojené aj rôzne inžinierske tímy a jednotlivci, ktorí prispievajú do projektu svojou prácou. Za svoju prácu či investície dostanú zúčastnené strany opciu na akcie spoločnosti. Ahlborn hovorí v rámci slovenského zámeru aj o možnosti PPP projektu, pretože Slovenská vláda má vážny záujem podieľať sa priamo na projekte. Tzn., že by bola Slovenská vláda v podstate ďalším investorom a navyše by mala projekt pod kontrolou.

Ohľadom konkrétnych čísel je Ahlborn opatrný. Ale hovorí, že náklady na výstavbu 1 míle (1,61 km) trate v USA odhadujú maximálne na 20 miliónov dolárov (18 mil. €). Myslí si však, že v Európe by to mohlo byť menej. Celkové odhadované náklady na slovenský projekt vidí v rozmedzí 180 270 miliónov eur.

Projekt v USA, ktorý by mal prepojiť mestá Los Angeles a San Francisco vyše 600 km dlhou traťou, by mal stáť 14,5 miliardy eur. Pri cene 27 € za jednosmerný lístok, sa odhaduje návratnosť počiatočných nákladov na 8 rokov.

 

Náklady v konkrétnych číslach

HTT má konkrétne vyčíslené iba náklady na transportné potrubie a vákuové pumpy. Po prevedení do nami používanej metrickej sústavy a meny dostaneme nasledujúce údaje. 1 km potrubia, s priemerom 3,66 m, zhotoveného z ocele (hrubej 2,54 cm) vystuženej uhlíkovými vláknami, bude stáť 1,8 milióna €. O potrebné zníženie tlaku v potrubnom systéme sa budú starať vákuové pumpy spoločnosti Oerlikon leybold vacuum. Tie boli vyvinuté špeciálne pre Hyperloop. HTT vypočítalo, že je nutné umiestniť jednu pumpu v hodnote menej ako 180 tis. € na každého 1,6 km trate.

náklady na výstavbu potrubia a cena vákuovej pumpy

Samozrejme s výstavbou trate nie je možné začať skôr, ako bude v reálnych podmienkach otestovaná. Preto spoločnosť HTT pracuje na výstavbe 8 km dlhého testovacieho okruhu v kalifornskom Central Valley. Dokončený by mal byť za 90 mil. € v roku 2018.

hyperloop testovací okruh skúšobná trať 8 km v kalifornskom Central Valley 90 mil. € v roku 2018

Render zamýšľanej testovacej trate

Pre porovnanie a vytvorenie predstavy ešte uvediem náklady na výstavbu „konkurenčných“ dopravných systémov. Cena za 1 km diaľnice sa na Slovensku pohybuje rozpätí 68 – 77 mil. €. Cena plánovanej železničnej rýchlodráhy medzi LA a San Franciscom sa odhaduje na 48 mil. € za 1 km, pričom cena jednosmerného lístka má byť 100 €. Náklady na vybudovanie Maglev trate sa vo všeobecnosti odhadujú na 2-násobok ceny vysoko-rýchlostnej železničnej trate.

Zdieľanie na soc. sieťach:

O Autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a zakladateľ jedinečného slovenského portálu o Hyperloop. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Som aj šéfredaktorom internetového magazínu TESLAMAGAZIN.SK. Kontaktovať ma môžete na adrese "juraj(zav.)hyperloop-info.sk"| Google+ |

3 komentáre

  1. Dobrý deň „anonym“,

    návratnosť treba brať komplexne, aj v kontexte príjmov z reklamy uverejňovanej prostredníctvom Augmented windows a plánovaného predaja prebytočnej energie zo solárnych panelov umiestnených po celej dĺžke transportného potrubia, tak ako je to uvedené v predchádzajúcich odstavcoch. Po započítaní týchto príjmov do vášho výpočtu, by počet cestujúcich určite podstatne klesol.

    Ešte pripomínam, že v pláne je odosielanie 1 kapsule s kapacitou 28 cestujúcich každú minútu a to pre oba smery.

  2. Dobrý deň Miroslav,

    nemáme vedomosti o tom, že by sa predstavitelia spoločností Hyperloop Transportation Technologies a Hyperloop One vyjadrili o Skyway ako o konkurencii. Navyše nás jeden čitateľ upozornil na to, že má dôkazy o tom, že ide o podvod s cieľom obohatenia sa na predaji akcií. Sľúbil, že o tom napíše článok, ktorý sme mu chceli na stránke uverejniť pod jeho menom. Zatiaľ však článok nedodal. Preto sa od tohto tvrdenia dištancujeme (uplatňujeme prezumpciu neviny), ale vyzývame k opatrnosti.

Pridajte komentár

Share This

 Podporujem Hyperloop na Slovensku! Preto dávam LIKE

 

Upozornite ma na nový článok

 

Odoslané!